Ételtcsakokosan

Vizsgaidőszakban is csak okosan!

2018. május 8.

Május elején kezdődnek az érettségik, közben a felsőoktatásban már tart mindenhol a vizsgaidőszak. Ilyenkor a fiatalok többsége a nap minden percét kihasználja, hogy memorizálni tudja a tananyagot, megírja a beadandót és ezért próbálja ébren tartani magát.


tanulkaávé
Tömegesen fogy a kávé és a csokoládé. Mivel ezeknek az ételeknek és italoknak van évszázados hagyománya, így ezeknek jártunk utána.
A kávéfogyasztásról
Előnyei
A kávé mértékletes és folyamatos fogyasztásának hasznos hatásai vannak:

  • Cukorbetegséget megelőző hatása van. Bár pontos okait még nem tudják a kutatók, de a legalább napi 5 csésze kávét fogyasztó 2-es típusú cukorbetegek esetében csökkent mérték inzulinrezisztenciát tapasztaltak.
  • A kávéban található antioxidánsoknak (klorogénsav, kávésav) különleges szerepe van étrendünkben, mivel hozzájárulnak a daganatos betegségek, a 2-es típusú cukorbetegség, a gyulladásos és a májbetegségek kockázatának csökkentéséhez.
  • Élénkítő hatású, a koffein azáltal serkenti az idegrendszert, hogy blokkolja az agy adenozin-kötő helyeit, így fenntartja az éberséget.
  • Pont ez a folyamat befolyásolhatja a vérerek összehúzódását is, ami megmagyarázza a koffein fejfájás-csillapító hatását, széles körű gyógyszeripari felhasználását is.

Hátrányai

  • Nagy mennyiségben vízhajtó hatású, valamint nem ajánlott fogyasztása magas vérnyomású, dohányzó, alkoholt fogyasztó személyeknek, mert ezen anyagok együttesen befolyásolják a szívbetegségek kialakulását.
  • Óvatosan bánjunk a főzött, szűretlen kávékkal, mert ezek esetében kimutatták, hogy LDL koleszterin növelő hatása van.
  • Rendszeres fogyasztása nem jár teljesítményfokozó hatással és függőséget okoz.káévé

A csokoládé nassolásáról
Előnyei
Mértékletes fogyasztás mellett előnyös hatásai vannak a flavonoidokban dús fekete csokoládénak:

  • A csokoládé antioxidáns hatása a benne rejlő flavonoidok által javítja a sejtek, a bőr és a test állapotát, és erősíti az immunrendszert. Vas, kalcium és kálium, valamint A-, B-, C- és E-vitamin. Rendszeres keserű csokoládé fogyasztással megelőzhető vérrög kialakulása és az infarktus is.
  • A fekete csokoládé jelentősen csökkenti a rákbetegség kialakulását, e pohár meleg kakaóital antioxidáns tartalma/hatása háromszorosa egy pohár zöld teának és kétszerese egy pohár vörösborénak.
  • Fenilsav tartalma a szív és érrendszeri problémák megelőzésére, gyógyítására is alkalmas, a csokoládéban található kakaóvaj csökkenti a koleszterin szintet.
  • Polifenol tartalma révén javítja az agyi vérkeringést, ezáltal növeli a memóriát és a koncentrációt, növeli a stressz tűrő képességet, és így csökkenti a depresszió kialakulását, valamint a fáradtság megszüntetésére is alkalmas, ezért eszik a fiatalok a csokoládét vizsgák előtt.
  • Theobromin tartalmának köszönhetően, köhögés csillapítására kiválóan alkalmas. Felnőttnek 5-6 deka, gyereknek 2-3 deka fekete csokoládé megszünteti a megfázás okozta köhögési rohamokat.

Hátrányai
Csokoládé mindennapos, illetve mértéktelen fogyasztása nem ajánlott:

  • A csokoládé sok oxalátot tartalmaz, ami gátolja a csontoknak szükséges kalcium felszívódását, növeli a csontritkulás és a csonttörések valószínűségét.
  • az oxálsav vesekövet is okoz.
  • A csokoládé a napi energiaszükséglet 25 – 30 %-át teszi ki, így az elhízást is okozhat.
  • A csokoládé nagyon sok szénhidrátot tartalmaz, ami gyengíti az immunrendszert, károsan hat a hormonszabályozásra és agyműködésre, megbontja a bélflóra egyensúlyát, így otthona lehet a rendszeres gombás betegségeknek. Ahhoz, hogy a szervezetünk le tudja bontani a csokoládéval szervezetünkbe juttatott cukrot, nagyon sok vitamin és ásványi anyag (kalcium) szükséges.
  • Mikor depresszió ellen és hangulatjavítóként fogyasztjuk a csokoládét, függőséget okoz, a hiánya pedig elvonási tünetekkel jár.
  •  Egyesek pedig a kakaóbab (csokoládé alapanyaga) fermentációjakor (erjesztésekor) keletkező penésztoxinokra (más néven aflatoxin) allergiásak.csoki

Az energiaitalokról általánosságban
Az energiaitalok fogyasztása nem ajánlott a fejlődő szervezetek számára, hiszen a koffein mértéktelen fogyasztása lassíthatja a fiatalok agyfejlődését. Energiaitalok magas koffein- (5-6 csésze kávénak megfelelő) és cukortartalmuk miatt növelik a pulzusszámot és emelik a vérnyomást, felerősítik a szívizom-összehúzódásokat, ezért a szív és érrendszeri panaszokkal együtt élőknek és fiataloknak nem ajánlott. Ráadásul Minden energiaital erős függőséget okoz, nem természetes összetevőik egészségkárosító mellékhatásokat eredményeznek hosszú távon.
energiaital
Hasznos tanácsok:

  • A változatos étkezésre a vizsgaidőszakban kiemelten oda kell figyelni. Sok zöldség, gyümölcs, fehérje és megfelelő mennyiségű szénhidrát legyen az étrendben!
  • Főétkezés helyett ne fogyasszunk csokoládét, hiszen elhízást okoz és csökkenti az étvágyat, aminek következtében tápanyaghiányt okoz!
  • Kávét üres gyomorra ne igyunk!
  • Energiaitalt, kólát és egyéb fokozó szereket nem ajánljuk!
  • A tanulók osszák be úgy a napirendjüket, hogy alvásra és mozgásra is maradjon idő!

Kapcsolódó tartalmak


Allergén az ételekben…

Hogyan kerülnek az ételbe? Milyen módszerekkel lehet kimutatni a jelenlétüket? Mely rendeletekkel szabályozzák a felhasználásukat?  
Tovább olvasom

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Related posts

Ültetés januárban

eteltcsakokosan

Megkezdődtek az elődöntők

eteltcsakokosan

Mire jó az ételhőmérő?

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató