Ételtcsakokosan

Sokszínű kukorica

2018. július 5.

Eljött a kukorica szezonja. Nem is gondolnánk, hogy mennyiféleképpen elkészíthető ez a csodálatos növény.

frisskukor
A kukorica a pázsitfűfélék családjába tartozik. A sárga és a fehér kukorica mellett létezik barna, vörös, ibolyás és tarka kukorica is. Őshazája Közép-Amerika, Mexikó. Magyarország Európa egyik legnagyobb csemegekukorica-termesztője. Egész évben megtalálható a boltok polcain konzerv vagy fagyasztott formában, de a frissen fogyasztott kukorica ízét nem tudják felülmúlni.
Mire figyeljünk vásárláskor?

  • Csak friss csöveket vásároljunk, ugyanis a szemekben lévő cukrok a csövek letörése után rögtön megkezdik a keményítővé alakulást, és elvesztik édes ízüket.
  • Figyeljük meg a héjat! Ha száraz, barnás, esetleg hiányos, az arra utal, hogy a termést már jóval korábban letörték.
  • Kukucskáljunk be a héj alá, és ellenőrizzük a szemek épségét.
  • Végezzünk körömpróbát! Egy szemet középtájon karcoljunk meg a körmünkkel, és ha abból tejszerű anyag csordul ki, akkor biztosak lehetünk abban, hogy friss kukoricával van dolgunk.
  • Mivel a kukorica minősége a letörést követően gyorsan csökken, csak annyit vásároljunk belőle, amennyit egyszerre fel tudunk dolgozni.
  • A megmaradt, lehűlt főtt kukoricát hűtőben tároljuk, és 1-2 napon belül fogyasszuk el.

kuko
A kukorica egészségre gyakorolt hatása
A kukorica kitűnő A-, B1-, B2-, B6-, C- és E-vitaminforrás. Ásványi anyagokban is bővelkedik, megtalálható benne a nátrium, kálium,  kalcium, magnézium, foszfor,  kén. A nyomelemek közül a vas, cink, réz és a mangán tartalma emelhető ki. Salaktalanító, vércukorszint-csökkentő, vizelethajtó teakeverékek összetevőiként használják. Levelének és gyökerének főzete fájdalmas vizelés, húgyúti és hólyagpanaszok esetén ajánlott. Vesehomok- és vesekő-megelőző hatása is ismert. A torzsavirágzat bibeszálait, azaz a kukoricabajuszt még a megporzás előtt érdemes szedni, és a belőle készült teát vízhajtó, enyhén élénkítő, értágító és vércukor-szabályozó hatása miatt fogyasztják.
A kukorica a gluténmentes étrend egyik kedvelt alapanyaga, azonban a kukoricaalapú élelmiszerek esetében mindig ellenőrizni kell a termék gluténmentességét!
Felhasználása
A kukorica felhasználása sokrétű. A kicsi, 8-10 cm-es éretlen torzsa savanyúságként vagy főzve is fogyasztható. A friss csövek megfőzve, grillezve kitűnő kiegészítői lehetnek az étkezésnek. A konzervszemek feldobják a salátákat és a köreteket. A szárított kukoricaszemekből készült dara vagy liszt is sokoldalúan felhasználható. Nem mellesleg gluténmentes, ennél fogva lisztérzékenyek is nyugodtan fogyaszthatják. Manapság elterjedt ropogtatni való is, a pattogatott kukoricán keresztül a puffasztott szemeket is választhatjuk. Elterjedt reggeli étel a cornflakes, amelyet a legkülönbözőbb formákban lehet ízesíteni. A kukoricaszemekből kivont olaj főzésre, sütésre, salátaöntethez egyaránt kiváló.
A kukoricacsírából előállított olajat egyre elterjedtebben használják étkezési célokra, főként saláták és főzelékek ízesítésére, főzésre azonban már nem alkalmas.

Kapcsolódó tartalmak


Allergén az ételekben…

Hogyan kerülnek az ételbe? Milyen módszerekkel lehet kimutatni a jelenlétüket? Mely rendeletekkel szabályozzák a felhasználásukat?  
Tovább olvasom

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Related posts

7 hétköznapi főzési baki

eteltcsakokosan

Maradék csokinyuszik márpedig léteznek

eteltcsakokosan

Ugye Ti sem tapogatjátok meg puszta kézzel a péksüteményeket?

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató