Tivoli szardellapaszta, Koestlin keksz, Mária Terézia Brandy, Zita Méz – vajon ki hallott ezekről a márkákról? E nevek valószínűleg nagyon keveseknek ismerősek már, de egy 1949-es fotó tanúsága szerint (forrás: fortepan.hu, Kovács Márton Ernő jóvoltából) akkoriban ezeket a termékeket vásárolhatta meg, aki betért a közértbe. Várjunk csak, közért? Hiszen 1995-től már közért (KÖZÉRT) sincs! A budapestiek közül talán még ma is sokan így hívják az élelmiszerboltot (eredetileg ez volt az 1948-ban alapított Községi Élelmiszerkereskedelmi Rt. rövidítése).
Ha egy kicsit tovább böngésszük a képet, és belegondolunk abba, hogy mindössze 4 évvel vagyunk a II. világháború után, rájöhetünk, hogy mekkora nagy kincs lehetett az árukészlet, amellyel az üzlet polcai fel vannak töltve. S nemcsak tartós szárazáru-féleségeket, hanem szalámit, húst, húsos oldalszalonnát is látunk…
Nem hasonlítjuk össze a mai élelmiszer-palettával a fényképen látható kínálatot, de tudjuk, hogy nagyon sok változás történt azóta a termelés, a kereskedelem, a szabályozás és ellenőrzés területén egyaránt. Ha az élelmiszer-biztonság szempontjait vesszük alapul, sajnos több szabálytalanságot is felfedezhetünk a képen.
A szalámihoz például az eladó csupasz kézzel és nem pedig kesztyűben nyúl; a mérleg áruserpenyőjén nincsen csomagoló papír a húsféleségek alatt, a kiadópultra helyeztek két tálcát, melyeken csomagolatlan élelmiszereket helyeztek el. A tálcákra rakott élelmiszerekhez a vásárlók hozzáérhetnek, ráköhöghetnek, tüsszenthetnek, beszéd közben szennyezik. A két közért-es eladó nem visel sapkát, még az akkori szokásnak megfelelő csipkés hajleszorító szalag sincs az eladó hölgy hajában. – és Olvasónk itt már talán azt kiáltja nekünk, hogy elég a kukacoskodásból és szőrszálhasogatásból!
Az élelmiszerek helyes tárolása pedig csupán egyik – nagyon fontos – szelete annak, hogy az élelmiszerlánc biztonságát fenntartsuk, és az élelmiszerek, amelyeket nap mint nap megvásárolunk és elfogyasztunk, biztonságosak legyenek. Az élelmiszerek otthoni tárolására természetesen nekünk, vásárlóknak is nagy gondot kell fordítanunk, hiszen felhasználóként mi is az élelmiszerlánc részei vagyunk. S valószínűleg senki nem akarja, hogy ő legyen a leggyengébb láncszem…!