Ételtcsakokosan

Idénygyümölcsök

2013.02.24.Nincs hozzászólás

Görgess lejjebb!

Ilyenkor, télen hajlamosak vagyunk a gyümölcsöket, zöldségeket mellőzni az étrendünkből. Inkább a többi évszak színei, ízei vagy a vitaminjai jutnak az eszünkbe.

Persze tudom, ezt azért most leegyszerűsítettem egy kicsit, de tényleg sokan télen inkább a mesterséges vitaminokhoz folyamodnak, minthogy természetes forrásokból választanának.

A téli gyümölcsök közül mindenkinek elsők között jut az eszébe a narancs, a mandarin, a kivi, a banán, a grépfrút, és ez nagyon helyes is, mert rengeteg bennük a C-vitamin. A citrom lúgosít, fűszernek is kiváló, és magas az antioxodáns tartalma vagyis megvédi a sejteket a kóros oxidációs hatásoktól. A szállítás előtt eme gyümölcsök felületét kezelik, amelyet ezért nem szabad elfogyasztani. Ha mégis ragaszkodunk a citrusok héjának felhasználásához – valljuk be, sok finomság nélkülözhetetlen velejárója –, akkor keressük a BIO feliratú vegyszermentes gyümölcsöket. Ezek persze drágábbak, de valamit valamiért. Akármilyet is vásárolunk, felhasználás előtt mindig mossuk meg a gyümölcsöket.

Mivel manapság már nemcsak az itthon megtermett gyümölcsök vásárolhatók meg a piacokon, hanem nagyon sok külföldről behozott gyümölcs is kínálja magát, jobb tájékozódni, mielőtt megvennénk a számunkra ismeretlen gyümölcsöt, milyen felhasználási formái ismertek! Azért mellékesen megjegyezném: egy jó kereskedő mindig tudja, mit ad el, sőt egy-két recept is megbújhat a zsebébenJ Így találtam rá a mangóra, amit eddig csak a multi-vitaminos üdítők révén ismertem. Igazán finom!

A hazai gyümölcs páratlan. A nálunk termett alma világhírű, sőt, pár éve már léalmát is lehet kapni, mely hozzáadott cukor, tartósítószer és színezékanyag-mentes, én is rendszeresen beszerzem Pannának. Ha gyerekzsúr van nálunk, ez a dobozos almalé mindig megtalálható a repertoárban, mert egészséges, mert természetes, mert praktikus a kiszerelése és a használata.

De az alma magában is egy csoda. Több tudományos cikkben is leírták, illetve vannak orvosok, akik azt mondják: „napi egy alma és az orvost távol tartja”. Van télálló fajtája is, így egész évben frissen fogyaszthatjuk. Emlékszem a nagymamám szobájára, ahol a szekrény tetején értek és díszlettek az almák, birsalmák… és azok az illatok, szinte ma is érzem a varázsukat!

Az alma antioxidáns hatása igen jó, az almafogyasztók között kevesebb a daganatos, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedés. Értékes rost- és vitaminforrás, csökkenti a cukorbetegség és a csontritkulás kialakulásának kockázatát, nagyon jó a bélrendszer karbantartására!

Panna imádja az almát reszelve (még a héját is rajta hagyom, de nagyon figyelek arra, hogy alaposan megmossam), egy kis fahéjjal hintem meg, és nádcukrot, nyírfacukrot vagy mézet teszek a tetejére. Jól összekeverem, és akár egy könnyű reggeli vagy egy uzsonna is kihozható belőle.

De ne feledkezzünk meg a körtéről, melynek kalcium-, foszfor-, magnézium-, valamint rosttartalma jelentős. Nyersen is finom, de párolt formában bizonyos húsételeknek kellemes kiegészítője lehet.

Vagy a nagyi finom birsalmája, amelyet kompótnak, sajtnak is eltehetünk. A sajttal azért érdemes vigyázni, mert magas a cukortartalma!

Vagy itt vannak az aszalt gyümölcsök: a szilva, a barack, a szőlő (mazsola), az áfonya… De nem is sorolom, mert, ha bemegyünk egy olyan üzletbe, ahol igazán megadják a módját az „aszalványoknak”, akkor kikerekedik az ember szeme, hogy mi mindent aszalnak manapság. Ez esetben is sok jótékony hatásról beszélhetünk, de a cukortartalma miatt a mértékletesség itt is szempont. Viszont a felhasználási formája számtalan. Lehet szószokat készíteni belőle, mondjuk húsok mellé. Én karácsonykor már készítettem aszalt szilvakrém-levest, csodálatos volt. És ne feledjük, előző bejegyzésemben írtam a házi müzliről, ott is mennyei alkotórésze az ételnek.

Nem szeretném mellőzni a csonthéjasokat sem, mint a dió, a mandula, a mogyoró, a mák, a lenmag és még sok másik, melyek B6- és E-vitamint tartalmaznak, nagyon jó kalcium- és magnéziumforrások, valamint kiemelkedő a vastartalmuk. Így támogatják az idegrendszert, jótékonyan hatnak a reumatikus megbetegedésekre, serkentik a bélműködést és nagyon, de nagyon finomak. Akik vigyáznak a súlyukra, azok megint csak módjával, mert kalória azért van bennük rendesen!

A bölcsek a mértékletességet vallják a helyes útnak az élet minden területén. Manapság sokszor esünk szélsőségekbe, az élet bármely területéről legyen is szó. Én azt javaslom, hogy ha már oly sok gyorskaját, előre csomagolt élelmiszert fogyasztunk (bár ezen blog olvasói előbb-utóbb úgyis fakanalat fognak ragadniJ), akkor legalább a legegyszerűbb és legegészségesebb készételt, a gyümölcsöket csempésszük be a mindennapi étkezésekbe… ez, azt hiszem, nem is annyira nehéz!

Legfrissebb cikkek


Milyen a jó dughagyma és fokhagyma-szaporítóanyag?


Tovább olvasom

Terítéken a vörös káposzta


Tovább olvasom

Related posts

A burgonya önmagában is lehet főétel

eteltcsakokosan

Állateledel a hűtőben

eteltcsakokosan

Mindent az almaecetről

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató