Ételtcsakokosan

Egészséges étkezés: mértékkel mindent!

2013. május 31.

Olyan sokat olvasni erről a témáról szinte mindenhol, mégis – vagy pont ezért – nehéz eligazodni benne! Annyi mindent hall az ember, hogy aki nem ért hozzá, és mindent szeretne betartani, hamar rájön, hogy egy sor egymással ellentétes információ van a témában, és hát valljuk be, lehetetlen mindent betartani.
Én sem vagyok sajnos hozzáértő, én is laikusként állok a témához, és azt gondolom, a legjobb tanács itt is a mértékletesség!
Étkezz változatosan!
Naponta egyél többször gyümölcsöt és zöldséget! Ezek színe, íze és a bennük lévő vitaminok igazi változatosságot nyújtanak. Sőt így egy étkezést már meg is oldottunk, könnyedén, egészségesen, és nem is hízunk el tőle. Emellett egyél tejterméket, barna kenyeret, szóval egyszerre vigyünk be a napi étkezés során szénhidrátot, fehérjét, vitaminokat és ásványi anyagokat. Tudom, nem könnyű feladat, de ha sokfélét eszel (ízben, színben, típusban), akkor biztosan minden kerül az asztalodra – mindannyian hallottuk már, hogy ez mennyire fontos.
Óvatosan a zsiradékkal!
A modern konyhában divatos a zsír mellőzése, helyette az olajat, a vajat vagy újabban a kókuszzsírt ajánlják, de azért ne feledjük: szükségünk van az állati eredetű zsiradékok kis mennyiségére is. Tehát csak ismételni tudom önmagam: mindent, de mértékkel!
Van, ahonnan azt halljuk, hogy a zsír a barátunk, de legalábbis jobban, mint a szénhidrátok − azért ezzel is óvatosan kell bánni! Különösen fontos, hogy akik keveset mozognak, ülő munkát végeznek, figyeljenek oda a kalória-bevitelükre.
Az egészségünknek használ az is, ha kicsit odafigyelünk a konyhatechnológiára. A zsiradékban történő sütés helyett például részesítsük előnyben a gőzölést, párolást, a fóliában, teflonedényben vagy fedett cserépedényben készítést. Aztán a rántás helyett készítsünk inkább keményítővel habarást, amelyhez zsírszegény tejfölt vagy kefirt, joghurtot használjunk.
Mérsékelten a sóval és az édességgel is!
Ismerjétek meg a zöldségek, gyümölcsök eredeti ízét, hiszen a megfelelő helyről beszerzett termények isteni zamatúak. Az ételt mértékkel sózzátok meg főzéskor, a legjobb, ha utólag semmit sem sóztok. Ez a gyerekeknél alapból nagyon fontos szempont! Én Pannusnak semmit sem sózok meg. Vagyis a főtt ételeket igen, bár nem főzök sósan, de a zöldségeket soha. Nem is hiányzik neki, hiszen ő így szokta meg – megjegyzem, gyerekkoromban én is. Az ízek eléréséhez szerintem jobb és egészségesebb is, ha a fűszerekhez nyúlunk a só helyett, így a különböző fűszernövényekkel tehetjük izgalmasabbá az ételünket.
Az édesség a másik, amivel vigyázni kell! Tudom, én könnyen beszélek, mert ugye nem szeretem az édességet, de higgyétek el, nekem meg másról nehéz lemondani. Csak étkezések befejező fogásaként, hetente párszor egyetek édességet. Még jobb, ha otthon készítitek el, mert akkor jobban oda tudtok figyelni az összetevőkre.  A cukor helyett használjatok természetes édesítőt, barna cukrot, mézet, de ezt is csak módjával. A gyerekeknek is jobb, ha nem szokják meg az édes ízt, mert így nem fogják kívánni. Pannus 2 éves koráig nem evett édességet. Most sem eszik sütiket, nem igényli a szörpöt, de sajnos a csoki rabja lett. Szóval nekem kihívás, hogy az adagokat jól belőjem, mert ez mérték nélkül mehetne egész nap neki.
Tejtermékek, nyers zöldség és gyümölcs
A tejtermékek közül a kisebb zsírtartalmúakat válasszuk. Rendszeresen, naponta többször is együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét (salátának elkészítve, erre télen is van mód), párolt főzeléknövényt, zöldséget. Ezekre szuper önteteket lehet készíteni tejtermékből, vagy sajttal is ki lehet egészíteni a salátánkat.
Ha lehet, részesítsük előnyben a zöldköretet, de a rizs vagy a tészta helyett inkább a krumplit válasszuk.
Naponta négyszer, ötször ajánlott enni
Nekem ez egy nehéz pont. Sajnos nem eszem elégszer, így az adagokkal sem bánok mindig jól. Ez azt jelenti, hogy ha többször eszünk, akkor elég egyszerre kevesebb is. Az étkezés ne legyen túlságosan bőséges vagy nagyon kevés: minél egyenletesebben osztjuk el a napi táplálékmennyiséget, annál kedvezőbb ez a szervezetünk számára. Együnk nyugodtan, kényelmes körülményeket teremtve, nem kapkodva. Lehetőleg azonos időben együnk az előző napokhoz képest, hiszen ezt is megszokja a bioritmusunk.
A szomjunkat legjobban a víz oltja, de egy hűs (egyáltalán nem édes) limonádé is jól jön meleg napokon. Az alkohol káros, a szeszes italok energiafelesleget jelentenek táplálkozási szempontból, ezért is kerülni kell ezeket. A helyes táplálkozás fedezi a szervezet minden élettani folyamatának energia- és tápanyag-felhasználását.
No és ha már jót ettünk, és leöblítettük egy jó pohár vízzel, akkor már „csak” a napi mozgásról ne feledkezzünk meg!
Összegezve tehát: finomat és egészségeset, a mértékletesség elvét követve!

Kapcsolódó tartalmak


Allergén az ételekben…

Hogyan kerülnek az ételbe? Milyen módszerekkel lehet kimutatni a jelenlétüket? Mely rendeletekkel szabályozzák a felhasználásukat?  
Tovább olvasom

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Related posts

Kerüljük el az élelmiszerpazarlást!

eteltcsakokosan

Krumpli – melyik mire jó?

eteltcsakokosan

Mire és hogyan használd a rebarbarát?

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató