Ételtcsakokosan

Figyeljünk a D-vitamin bevitelre

2015. január 9.
1445001_19305405-1024x682

Lassan kiürülnek a D-vitamin készleteink, mivel szervezetünk 2-3 hónapig képes tárolni a nyáron felhalmozódott D-vitamint, úgyhogy ideje odafigyelni az utánpótlásra. Megmutatjuk mely élelmiszerekben található sok D-vitamin.

1445001_19305405-1024x682

Miért fontos a D-vitamin?
A D-vitamin legfőbb szerepe, hogy elősegíti a kalcium és a foszfor felszívódását, és közvetlenül befolyásolja a csontképződést. Újabban génregulátor szerepet tulajdonítanak neki, szabályozza a sejtek növekedését, befolyásolja az immunfunkciókat, az inzulin és a vérnyomás szabályozásában közreműködő enzim, a renin termelését, és az endokrin működést. Hiánya számos krónikus betegség kialakulásának a kockázata, amelyekről a későbbiekben olvashat.
Kinek kell odafigyelni a megfelelő D-vitamin bevitelre?
Egészséges embereknél megfelelő életmóddal és kiegyensúlyozott, változatos (bőséges D-vitamint tartalmazó) táplálkozással, ésszerű napozással, a téli-tavaszi hónapokban D-vitamin-kiegészítéssel megelőzhető a D-vitamin hiány kialakulása.
Számos betegséget: rachitis, csontritkulás, csontlágyulás, csonttörés, cukorbetegség, rosszindulatú daganatok, autoimmun-, szív-és érrendszeri-, központi idegrendszer megbetegedések, fertőzéseket hoztak kapcsolatba a D-vitamin hiánnyal, amelyekben szükségessé válhat a D-vitamin kiegészítés.
D- vitamin az élelmiszerekben
A D-vitamin fő táplálkozási forrásai közé tartoznak a zsíros halak, a halak mája, a halmáj olaj, a tojássárgája (1. táblázat), valamint a D-vitaminnal dúsított élelmiszerek, például a gabona készítmények, tejkészítmények (táblázat). Az élelmiszercímkéken feltüntetett ajánlott napi beviteli érték (RDA) százalékosan jelzi, hogy a felnőttek számára ajánlott napi vitamin és ásványi anyag beviteli referencia értékhez viszonyítva hány százalékot tartalmaz az adott termék.
 

Élelmiszer

100 g

Vitamin

μg/100 g

Ajánlott napi beviteli érték (RDA) %*

Száraztészta, 4 tojásos 0,04 0,8%
Csiperke 1,9 38%
Vargánya 2,1 42%
Vaj 1,5 30%
Borjúhús 4 80%
Borjú-, marhamáj 2,0 40%
Csirkemáj 1,3 26%
Harcsa 0,5 10%
Kaviár (orosz) 5,9 118%
Lazac, konzerv 10,0 200%
Tőkehalfilé 2,5 50%
Tehéntej 0,06 1%
Aludttej, kefir, joghurt (zsíros) 0,03 0,6%
Tejföl 0,3 6%
Tejszínhab 1,1 22%
Tehéntúró, krémtúró (zsíros) 0,09 1%
Ementáli, Pannónia 1,1 22%
Tojás, egész 24,0 480%
Tojás, egész* 2,0 40%
Tojássárgája 60,0 1200%
Tojássárgája* 5,4 108%
Csukamáj, halolaj* 250 5000%
Hering, atlanti, főtt, szárított* 5.4 108%
Tonhal, olajos, konzerv* 6.7 137%
Anyatej kiegészítő tápszer por 10 200%
Folyékony tejpép 1,7 34%
Klinikai tápszerek 1,1-3,3 22%-66%
Forrás: Rodler I. (szerk.): Új Tápanyagtáblázat. Budapest, Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2005.*USDA (Unites States Department of Agriculture) National Nutrient Database for StandardReference. URL:
www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search
 

 
Forrás és részletes információ: A Magyar Dietetikusok Országos szövetségének hírlevelében

Kapcsolódó tartalmak


Allergén az ételekben…

Hogyan kerülnek az ételbe? Milyen módszerekkel lehet kimutatni a jelenlétüket? Mely rendeletekkel szabályozzák a felhasználásukat?  
Tovább olvasom

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Related posts

A földimogyoró hüvelyes növény, az ananász pedig bokron terem

eteltcsakokosan

Vajon mit mivel, hogyan és hány fokon tároljunk?

eteltcsakokosan

Fűszernövények 1.

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató