Ételtcsakokosan

Étkezzünk évszakok szerint!

2020. november 2.

Nemcsak egészségesebb és finomabb, ami a termőföldön érett be, de a környezetet is védjük, ha nem a világ másik végéről ideszállított ételekre szavazunk. Ráadásul a helyi, szezonális növények vásárlásával a helyi gazdaságot támogatjuk.

A tudatos vásárlási szokások kialakításával étkezési szokásainkat is tudatosabbá tehetjük, ha átgondoljuk, hogy melyik évszakban mit miért eszünk, és hol vásároljuk meg.
A globális kereskedelem egyik következménye, hogy ma már minden évszakban szinte mindenféle termény, élelmiszer kapható a hazai üzletekben. Ha nem is mindenhol, de kis utánajárással beszerezhetjük a tőlünk távoli kontinenseken termő zöldséget, gyümölcsöt, akar húsféleségeket is. A magyar vásárlók közül azonban egyre többen választják a helyi termelők áruit. A Magyarországon termesztett vagy készített élelmiszer fogyasztása több ok miatt is kedvező hatású lehet.
Ezzel csökkentjük a környezet terhelését, amit a szállítás, a csomagolás, a tartósítás stb. jelent a messziről jövő áruk esetében. A helyi termelők, gazdák a vásárlók körének bővülésével erősödnek, és mi, vásárlók olyan minőségi termékeket kaphatunk, amelyek a „szomszédban” teremnek, tehát frissek, szezonálisak, akar még olcsóbbak is, mint azok az élelmiszerek, amelyek messziről érkeznek hozzánk.
A helyi termékek vásárlásával továbbá visszaszokhatunk az évszak szerinti táplálkozásra is, amelyet több népszerű étrend vagy étkezési kultúra javasol. Ha a paradicsomot, paprikát, almát, szilvát stb. megbízható helyi termelőtől szerezzük be, és elégedettek voltunk az árujával nyáron, december közepén feltehetően megint őt fogjuk keresni, hogy megkóstoljuk a házi szilvalekvárját, vagy vásároljunk a dióból, amelyet kínál. Ősszel, amikor a meleg napokat hűvösebb időszak váltja fel, szervezetünk fokozatosan „melegebb” ételeket kíván, például kevesebb nyers és több párolt zöldséget. Ilyenkor több fűszert is használhatunk, mint nyáron, amikor szervezetünket jól esett hűteni a sok nyers gyümölccsel, dinnyével,őszibarackkal, beértük salátákkal, és nagyon sok folyadékot fogyasztottunk.
Télen sokkal jobban vagyunk a forró húslevesre, a gazdag bablevesre, az eltett befőttre, lekvárra, sült tökre, sült gesztenyére, kalóriadúsabb ételekre, mint a kánikulában. A hidegben a ragulevesek, a főtt és sült tészták, a rakott, párolt zöldségek is jobban esnek. Ha nem vagyunk rá allergiásak, nassolnivalónak ajánljuk az olajos magvakat. A dió mellett a mandula, a mogyoró is igazi csemege, és azok az (akar házilag) aszalt gyümölcsök, például alma, szilva, sárgabarack, amelyeknek tartósítására a gondos háziasszony már idejében, a szezonban gondolt.

Kapcsolódó tartalmak


Allergén az ételekben…

Hogyan kerülnek az ételbe? Milyen módszerekkel lehet kimutatni a jelenlétüket? Mely rendeletekkel szabályozzák a felhasználásukat?  
Tovább olvasom

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Related posts

Higiénia a piacokon

eteltcsakokosan

Online okosan

eteltcsakokosan

Mire és hogyan használd a rebarbarát?

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató