Ételtcsakokosan

Aranygabona, azaz a köles

2022. június 20.

A köles nem az élelmiszerek szupersztárja, pedig régen szokás volt aranygabonának is hívni. Mára nem lengi körül misztikus füst, nem hullik rá konfettieső, és a lesifotósok sem követik lépten-nyomon. A köles a maga szerény módján elvan, és rendkívüli hatékonysággal teszi a dolgát. A köles dolga pedig a táplálás.

A köles az egyik legrégebben fogyasztott gabonaféle, amely régen sokkal nagyobb szerepet kapott az étrendünkben, mint ma. Egyik népmesénkben például együtt szerepel Mátyás királlyal. A köles annyira jótékony hatású, hogy receptre kellene felírni, de szerencsére recept nélkül is kapható. Nézzük tehát, miért együnk kölest!

A köles könnyű, tehát nem fekszi meg a gyomrunkat, rostdús, vagyis nem terheli meg az emésztésünket, mégis igen tápláló, hiszen vitaminokban és ásványi anyagokban (magnézium, mangán, foszfor, cink, vas), sőt fehérjében is rendkívül gazdag. Csak B-vitaminból annyiféle (tudományos elnevezésükkel niacin, folsav, riboflavin, tiamin, piridoxin) van benne, amiből kijönne egy öttusacsapat, tartalékkal együtt. Ráadásul azon gabonafélék közé tartozik, amelyek nem tartalmaznak glutént.

A köles továbbá lúgosító hatású, és antioxidánsokban is gazdag. Prebiotikus hatása is ismert, ami sokkal jobb, mint ahogyan hangzik, mert ez azt jelenti, hogy jótékonyan hat az emésztőrendszerben lévő hasznos baktériumokra.

A kölest száraz, hűvös helyen tároljuk, és felhasználás előtt alaposan mossuk át. Édesen és sósan elkészítve is élvezetes eledel.

Fahéjas-almás köles

Hozzávalók:

2 db alma, fél citrom leve, 3 evőkanál cukor, 1 l tej, 12 dkg köles, őrölt fahéj

Elkészítés:

Az almákat meghámozzuk, kimagozzuk és felkockázzuk, majd meglocsoljuk a fél citrom levével. Puhára pároljuk 2 evőkanál cukorral és 1-2 evőkanál vízzel.

A tejet felforraljuk, hozzátesszük a kölest, majd alacsony hőfokon, sűrűn kevergetve, kb. 15-20 percig – a köles megpuhulásáig – főzzük. Amikor a köles megpuhult, hozzákeverjük a maradék cukrot és a párolt almákat. Tálkákba elosztva, fahéjjal megszórva tálaljuk.

Kapcsolódó tartalmak


Kívül belül szépít az uborka

Az uborka levelét, termését és gyökerét már régóta hasznosítják az ismert jótékony hatásai miatt. Nagyon gazdag ásványi anyagokban, főként foszfor, kálium, magnézium, nátrium és vastartalma jelentős, ezen kívül sokféle vitamint is tartalmaz.
Tovább olvasom

Páratlan páros – cseresznye és meggy

Május és június nem telhet el anélkül, hogy cseresznye és meggy ne kerüljön az asztalunkra. A piacon és a kertekben nagyon sokféle fajtával találkozhatunk és nem is mindig könnyű eldönteni elsőre, hogy melyikkel van dolgunk, különösen akkor, ha a cseresznye és a meggy vérvonala keveredik.
Tovább olvasom

Related posts

Borban az igazság…

eteltcsakokosan

Vadludak az égen

eteltcsakokosan

Pityóka vagy földialma?

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató