Ételtcsakokosan

Pizza rendelés élelmiszer-biztonsági lépései

2016. április 5.

Ha nincs kedvünk főzni, vagy úgy hozza az élet, akkor interneten vagy telefonon rendelünk pizzát illetve más készételt. De nem árt az óvatosság! Megmutatjuk mi mindenre kell figyelni rendeléskor és az étel átvételekor.

Rendelés

A kiválasztott weblap, szórólap, reklám lehet nagyon csábító, színes, figyelemfelkeltő, de figyeljünk oda, vajon fel van-e tüntetve az ételt készítő vállalkozás neve, telephelye, elérhetősége? Legfontosabb, szempont: fel van-e tüntetve az  interneten kínált ételek elkészítésének a helye? Ha ezek az alapvető információk hiányoznak, ne rendeljünk! Keressünk másik online vagy telefonrendelésre értékesítést végző vendéglátó vállalkozást.

Előfordul ugyanis, hogy olyan, nem legális vállalkozók  hirdetik szolgáltatásaikat, akiknek  nincs jogosultsága vendéglátóipari  termék forgalmazásra, vagy házhoz szállításra.   Az ilyen vállalkozók nincsenek hatósági felügyelet alatt, és legtöbbször nem rendelkeznek a biztonságos ételkészítés személyi és tárgyi feltételeivel, ismeretlen eredetű, nem nyomon követhető alapanyagokat használnak fel, és nem megbízható  az ételkészítési eljárásuk.

Az élelmiszer, az étel bizalmi termék. Csak olyan helyről rendeljünk, amelyet ismerünk, lehetőleg onnan, ahová előzőleg vendégként már betértünk és elégedetten távoztunk.

pizza-boxes-358029_640

Házhozszállítás

A rendeléskor legyen fontos szempont a rövid szállítási útvonal, a rövid szállítási idő, mivel a vendéglátó termékek az elhúzódó szállítás alatt nagyon gyorsan veszítenek a minőségükből, és biztonságosságuk is csökken. Ezért a megrendelt vendéglátó termék készítésének helye legyen minél közelebb ahhoz a helyhez, ahol elfogyasztjuk.

Legyünk bizalmatlanok! Olyan helyről rendeljünk, ahonnan közvetlenül – lehetőleg kiszállító cég közbeiktatása nélkül – hozzák ki az ételt, és lehetőségünk van a vendéglátó vállalkozás személyzetével közvetlenül kommunikálni. A rendelt étel összetételével, allergiát, vagy intoleranciát okozó összetevőivel kapcsolatos tájékoztatást távértékesítés esetén is meg kell kapnunk. Ezek az információk a weblapon, illetve az étel csomagolásán, az ételhez mellékelt kísérődokumentumban, megrendelőlapon kerülhetnek feltüntetésre. Ha nincsenek meg ezek az információk, akkor ne vegyük át az ételt!

Figyeljünk a kiszállítás időtartamára! Ha a vállalt időn túl érkezik az étel, vagy ha a csomagolása nem ép, tiszta és zárt, ha az étel hőfoka nem megfelelő (meleg étel esetén +63 0C feletti, hűtve kiszállított étel esetén +10 0C alatti), akkor azt ne vegyük át.  Figyeljük meg azt is, hogy szerepel-e az étel csomagolásán, vagy a megrendelőlapon (egyéb, részünkre az étellel együtt átadott dokumentumban) a tájékoztatás arra vonatkozóan, hogy az ételt fogyasztás előtt kell-e újra hőkezelni! Szerepel-e az azonnal el nem fogyasztott étel tárolására vonatkozó javaslat?

Kaptunk-e arra vonatkozóan egyértelmű tájékoztatást, hogy az étel meddig fogyasztható?

Figyeljük meg a szállítást végző személyt és ruházatát – ha ápolatlan a külseje, ha piszkos ruhát visel, tagadjuk meg az étel átvételét. Lehetőség szerint a szállító járművet is nézzük meg: tudja-e biztosítani a szállítás alatt az étel szennyeződés elleni védelmét, hőmérsékletét.

Jó tudni, hogy abban az esetben, ha közvetítő vállalkozáson keresztül rendeljük meg az ételt, minden – a jelölési jogszabályokban előírt – kötelező információt fel kell tüntetni a termék csomagolásán, vagy a terméket kísérő dokumentumon (ételt készítő vállalkozás neve és címe; étel neve, mennyisége; összetevők felsorolása és mennyisége, tápérték-jelölés; allergiát, vagy intoleranciát okozó összetevők; fogyaszthatósági/minőségmegőrzési ideje; különleges tárolási és felhasználási feltételek).

Minden esetben kérjünk számlát, és őrizzük meg legalább 10 napig.

pizza-940431_640Tárolás

Amennyiben a megrendelt ételt nem azonnal fogyasztjuk el, azt csak hűtőben szabad tárolni, semmiképpen sem szobahőmérsékleten! Érdemes az ételmaradékot vagy az ételt zárható edénybe áttenni és becsomagolni. Az igy rendelet ételeket egy napnál tovább ne tároljuk, fogyasztás előtt pedig alaposan forrósítsuk át. Ha 24 órán belül  nem került elfogyasztásra, akkor dobjuk ki. Ettől abban az esetben térjünk el, ha az étel csomagolásán más információ van.

Melegítés

A házhoz érkezett meleg ételt fogyasztás előtt javasolt felforrósítani, különösen akkor, ha nem elég forrón érkezett. Nem elég csak megmelegíteni!

Élelmiszer-biztonsági tipp:

  • Étkezés előtt mindig mosson kezet!

Ha nem megfelelőséget tapasztalnak, hívják a NÉBIH ingyenes zöld számát: 06-80-263-244. Ne fogyasszák el azt az ételt, amellyel szemben bizalmatlanok!

Kapcsolódó tartalmak


Allergén az ételekben…

Hogyan kerülnek az ételbe? Milyen módszerekkel lehet kimutatni a jelenlétüket? Mely rendeletekkel szabályozzák a felhasználásukat?  
Tovább olvasom

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Related posts

Újdonságok a Nébih Oktatási Programjában

eteltcsakokosan

Ételünk az életünk – karácsonyi konyha

eteltcsakokosan

Kézmosással a megbetegedések ellen

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató