Ételtcsakokosan

Az értékes durumbúza

2018. február 15.

A durumbúza fontos alapanyaga az egészséges táplálkozásnak kiváló beltartalmi értékei miatt. Nézzük át ennek a sokszínű gabonának a pozitív tulajdonságait!
Tápanyagforrásunk alapja ősidők óta a gabonafélékből származik. A fejlett technológia által jelentőssé váltak a feldolgozott, finomított gabonatermékek – például a finomliszt, a búzadara stb. előállítása –, amelyek nagyban megkönnyítették a háziasszonyok számára az ételkészítést. Manapság azonban ezek háttérbe kezdenek szorulni az egészségtudatos étkezés fontosságának növekedésével. A durumbúza az egyik kiemelkedő alapanyaga a modern konyháknak, hiszen fehérjetartalma magas, szénhidráttartalma lassú felszívódású, tojás és egyéb adalékanyagok nélkül is könnyen készíthető belőle rugalmas tészta. Cikkünkben a durumbúza és az ezekből készült ételek pozitív tulajdonságait nézzük át.
duribuza
Durumbúza
A durumbúza, más néven kemény búza a mediterrán területek népszerű gabonafajtája. A durumbúza és a hagyományos búza közötti különbség a szénhidrát kémiai összetételében keresendő. A durumbúzában található keményítőt nehezebben tudja lebontani a szervezetünk, így az lassabban emeli meg a vércukorszintet, mint a hagyományos búzáé. Emiatt a durumbúza fogyasztása az egészség megóvása érdekében mindenkinek ajánlott, de rendkívül hasznos a fogyókúrázóknak, cukorbetegeknek. Magas a rost és vitamintartalma. Vigyázzunk azonban arra, hogy a durumbúza és a belőlük készült termékek is tartalmaznak glutént!
A keménybúza őrleményéből tojás és egyéb adalékanyagok hozzáadása nélkül is kiváló minőségű tészták készülnek. A tészták sárga színét a magokban található természetes színezőanyag, a béta-karotin adja. Kenyérsütésre, dagasztásra önmagában kevésbé ajánlott, a nehezen hozzáférhető glutén tartalma miatt. Mivel a durumtészták nem tartalmaznak tojást, jól beilleszthetők a koleszterinszegény étrendbe, illetve a szalmonellafertőzés veszélye sem áll fenn.durumbúza
Bulgur
A bulgur durumbúzából nyert töret, a közel-keleti konyha egyik alap élelmiszere, amely édesen és sósan is fogyasztható. Előkészítése során a lehántolt búzaszemeket először megpárolják, majd megfelelő méretűre összetörik. A bulgur a teljes búzaszemet tartalmazza, megtalálható benne a tápláló, antioxidánsokban gazdag csíra, illetve a rostban gazdag korpa is. Emiatt a bulgur kiváló rostforrás, aminek köszönhetően segíti a bélmozgást és gátolja a székrekedést.  Emellett a bulgurral készült ételek nagyon táplálóak, hiszen a benne található szénhidrátok lassabban szívódnak fel, emiatt tovább okoz teltségérzetet. A bulgur gazdag B- és E-vitaminban, foszforban, magnéziumban, káliumban és vasban. Folsav tartalma miatt a kismamáknak is ajánlatos a fogyasztása, illetve a nagyon alacsony glikémiás indexe miatt a fogyókúrázók is bátran fogyaszthatják. Főzni kevés ideig kell, ezután a tarhonyához hasonló állaga lesz.
bulgur
Kuszkusz
A kuszkusz Észak-Afrikából származik, alapvetően a durumbúza törete. A durumbúzát gömböcökké formálják kissé benedvesített liszttel, majd méret szerint szétválogatva szárítják. A boltokban hántoltan, őrölve és előfőzve találkozhatunk vele. Ha gyorsan akarunk összedobni vacsorára valamit, akkor kiváló választás lehet a kuszkusz, hiszen nincs szükség hosszú főzési időre. A kuszkusz a bizonyíték arra, hogy gyorsan és egyszerűen elkészített étel is lehet laktató, nem mellesleg A-, illetve B-vitamin-tartalma miatt fogyasztása kifejezetten ajánlott. A kuszkusz elsősorban köretként ismeretes, de kiváló alapanyaga a sós és édes ételeknek is.kusztkusz
Higiéniai tanácsok

  • A gabonaféléket és a belőlük készült alapanyagokat mindig napfénytől és nedvességtől védve, jól zárható edényben tároljuk. A liszteknél különösen fontos a zárt csomagolás használata,   a molyosodás veszélye miatt.
  • A gabonaféléket felhasználás előtt mindig alaposan mossuk át, így lemossuk a felületükön lévő szennyeződéseket, illetve eltávolíthatjuk a bogárkártevőket, a nem kívánatos leveleket, szárrészeket.
  • Fontos, hogy míg a száraz gabonákat szobahőmérsékleten kell raktározni, főzés után a belőlük készült készételeket hűtőben kell tartani, és rövid időn belül el kell fogyasztani, hiszen a megnövekedett nedvességtartalmuk miatt gyorsabban szaporodhatnak el bennük a káros mikrobák.

Kapcsolódó tartalmak


Allergén az ételekben…

Hogyan kerülnek az ételbe? Milyen módszerekkel lehet kimutatni a jelenlétüket? Mely rendeletekkel szabályozzák a felhasználásukat?  
Tovább olvasom

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Related posts

„Nyers, lekvár vagy szörpike, fogyassz sokat belőle!”

eteltcsakokosan

Vajon avas?…

eteltcsakokosan

Konkrét – Készíts aszalással nassolnivalót a télre!

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató