Talán nem is gondolnánk, hogy az élelmiszerek csomagolásának milyen fontos szerepe van. Egy tetszetős csomagolás felhívhatja a fogyasztók figyelmét a termékre, ami pozitívan hathat az eladásra, azaz „reklámnak” vagy „marketing fogásnak” is tekinthető, azonban fontos tudnunk, hogy a csomagolásnak számos követelménynek kell megfelelnie.
Amíg korábban az élelmiszereket csak kisebb távolságokra szállították, addig napjainkban egy-egy élelmiszer akár több száz, vagy ezer kilométert is megtesz, míg a boltok polcaira, majd pedig a fogyasztó kosarába kerül. Továbbá a mai fogyasztók alapszintű elvárásai közé tartozik az élelmiszerek minél hosszabb ideig történő eltarthatósága, fogyaszthatósága.
Ahhoz, hogy az országokon átívelő utak megtétele után, az élelmiszer sérülés-, és szennyeződésmentesen, valamint biztonsággal fogyasztható állapotban érkezzen a fogyasztó asztalára, valamint a minél hosszabb idejű eltarthatóság érdekében, az élelmiszerek megfelelő csomagolása alapvető fontosságú. Éppen ezért az előállítók számára lényeges kérdés a csomagoló anyag szakszerű kiválasztása, mely nagymértékben befolyásolja a termék eltarthatóságát, szállíthatóságát.
Tehát ahogy láthattuk, az élelmiszer csomagolásának egyik legfontosabb feladata az élelmiszer védelme a külső fizikai, kémiai és biológiai szennyeződéstől, valamint az eltarthatósági idő meghosszabbítása.
A jó csomagolás hosszabb ideig őrzi meg a termék gyártó által garantált minőségét.
Azonban nemcsak az élelmiszert kell megvédeni a környezettől, hanem a környezetet is meg kell védeni az élelmiszer hatásaitól, hiszen számos olyan élelmiszert ismerünk, melynek például jellegzetes, erős illata van.
A nyomonkövetés és a fogyasztók tájékoztatása miatt a csomagolóanyag információhordozó tulajdonsággal is rendelkezik. Az Európai Uniós előírások szerint a csomagoláson magyar nyelven, kötelezően fel kell tüntetni:
- az élelmiszer nevét
- az allergéneket
- nettó tömeget/térfogatot
- a fogyaszthatósági vagy a minőség-megőrzési időt
- az összetevőket csökkenő sorrendben
- a forgalmazó/gyártó adatai
- bizonyos termékek esetében a származási hely
- tárolási/ felhasználási feltételek (melyek betartása mellett garantálja a gyártó a megadott idejű eltarthatóságot)
- bizonyos esetekben a felhasználásra vonatkozó tanácsokat
- az 1,2 térfogatszázaléknál nagyobb alkoholtartalmú italok esetében az alkoholtartalom térfogatszázalékban
- a tápértékjelölés (2016. december 13-ig csak bizonyos esetekben kötelező, de ezt követően minden termék esetében érvényes lesz a feltüntetési kötelezettség).
Végül, de nem utolsó sorban a csomagolásnak könnyen kezelhetőnek, praktikusnak, kényelmesnek kell lennie, hiszen nem mindegy, milyen könnyen lehet kibontani egy-egy csomagolást, mekkora a mérete, visszazárható-e, kielégíti-e az általános felhasználói igényeket.
De mindemellett nagyon fontos, hogy a csomagolás úgy legyen kialakítva, hogy feltűnjön a vásárlás előtt, ha valaki azt már megbontotta, esetleg kivett belőle.
A csomagolásoknak három típusát különböztetjük meg:
- fogyasztói
- gyűjtő
- szállítói
A boltokban általában a fogyasztói és a gyűjtő csomagolással találkozhatunk.
Az élelmiszerek csomagolására használható anyagok körét szigorú előírások szabályozzák a fogyasztók egészségének és érdekeinek védelmében. A leggyakrabban műanyag, papír/karton, üveg és lakkozott alumínium dobozokat használnak.
A csomagolóanyagok terén szerencsére ma már egyre nagyobb hangsúlyt kap a környezet védelme, olyannyira, hogy már idehaza is van olyan bolt, ahol az élelmiszert a magunkkal vitt edénybe mérhetjük ki. Innentől persze a mi a felelősségünk, hogy a magunkkal vitt edény, csomagolóanyag élelmiszer tárolására alkalmas legyen.
Jó tanácsok:
- Csak olyan terméket vásároljon meg, amelyen magyar nyelvű jelölés is található.
- Olvassa el és kövesse az élelmiszer csomagolásán feltüntetett tárolási és felhasználási javaslatokat.
- Ne vásároljon olyan élelmiszert, amelynek csomagolása szakadt, sérült, vagy valamilyen módon eltorzult.