Ételtcsakokosan

A sokoldalú sütőtök

2013. október 7.

A sütőtök a tökfélék (kabakosok) családjába tartozik, akárcsak az uborka vagy a dinnye. Őshazája Amerika területén található, Európába spanyol és portugál felfedezők révén jutott el. Napjainkban már szinte valamennyi földrészen termesztik és fogyasztják héját, húsát, magját és virágát egyaránt.

Hazánkban a világháborúk idején alapélelem volt, mivel egyrészt termesztése nagyon könnyű, másrészt nagyon előnyösek a beltartalmi tulajdonságai (magas vitamin-, fehérje- és szénhidráttartalom), így magas tápértékkel rendelkezik. Intenzív sárga színe miatt otthonunkban díszként is szolgálhat, de hasznosabb elfogyasztani, hiszen színéből következően sok béta-karotint tartalmaz, mely az A-vitamin elő anyaga.

Az A-vitamin fontos szerepet játszik a bőr, körmök, haj és szem egészségének megőrzésében. A béta-karotin antioxidáns tulajdonsága miatt védi az érfalakat és az ízületi panaszok esetében is hatásos lehet, továbbá növeli a szervezet védekezőképességét, csökkenti a szabadgyökök mennyiségét, amely által csökken a daganatos megbetegedések kockázata. A sütőtök tartalmaz más vitaminokat is (B6-, C-, E-vitamin), amelyek szintén jótékony hatással bírnak az emberi szervezetre. Megfelelő ásványi anyag-összetétellel is rendelkezik, gazdag káliumban, és mangánban. Magas víz- és káliumtartalmának, valamint alacsony nátriumtartalmának köszönhetően vizelethajtó hatású.A sütőtök 90%-a víz – ahogyan a tökfélék más képviselőinél is, a fennmaradó szárazanyag gazdag összetett szénhidrátokban és növényi rostokban, mellyel hozzájárul a bél rendszer megfelelő működéséhez, fogyasztása csökkenti a vastagbélrák kockázatát.

Húsa mellett magja is pozitívan hat az egészségre. Szintén számos vitamint (E-, B1-, B2- vitamin) , illetve ásványi anyagot (vas, cink, kálium, magnézium) tartalmaz, valamint szintén gazdag antioxidánsokban.

A tökmagolaj is hasznos összetevőket , telítetlen zsírsavakat tartalmaz pl. omega-3-zsírsavakat, melyek csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. A sütőtök húsából készíthetünk levest , vagy egyben megsüthetjük a sütőben, és így fogyaszthatjuk.A tökmagot pedig érdemes kicsit megpirítani , és magában vagy salátákhoz adva fogyasztani .

Kapcsolódó tartalmak


Allergén az ételekben…

Hogyan kerülnek az ételbe? Milyen módszerekkel lehet kimutatni a jelenlétüket? Mely rendeletekkel szabályozzák a felhasználásukat?  
Tovább olvasom

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Related posts

Sokoldalú piros bogyók

eteltcsakokosan

Farsangi fánk másképp

eteltcsakokosan

Így válassz zamatos gyümölcsöt!

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató