Az étkezési kultúra kialakításában a közétkeztetésnek meghatározó szerepe van. Naponta 1,5- 2 millióan rendszeresen étkeznek a közétkeztetésben, ezért ennek folyamatos fejlesztése, élelmiszer-biztonsági és minőségi ellenőrzése mindannyiunk elemi érdeke.
Azonban 2015. év tavaszától a mozgó érzékszervi vizsgáló állomás üzembe helyezésével olyan kisebb településekre is eljut a hivatal, ahol eddig a területi korlátok határt szabtak.
A nemzetközi szabványoknak megfelelő mozgó érzékszervi vizsgáló állomással a 3-6 fős képzett érzékszervi bíráló bizottság tavasztól-őszig terjedő időszakban az országot járva véletlenszerűen, illetve meghatározott szempont szerint kiválasztott étkeztető helyen minősíti az ételeket.
A vizsgálatok helyszínének kiválasztásakor figyelembe veszik a NÉBIH Zöldszámára (+36/80-263244), illetve Ügyfélszolgálatára (ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu) érkezett panaszokat, szülői jelzéseket, bejelentéseket is.
A közétkeztetésben készült ételek legfőbb bírálói mégsem a NÉBIH, hanem a fogyasztók. Lehet az étel biztonságos, tartalmazhat egészséges összetevőket, készülhet a legkorszerűbb konyhatechnológiával, ha nem elég ízletes, továbbá, ha nem fogyasztásra ösztönzőek a tálalás és az étkezés körülményei (ízléstelen tálalás, kihűlt étel, kicsorbult, kopott tányérok, evőeszközök, zsúfolt étkező, rövid étkezési idő, stb.) az étel nem kerül elfogyasztásra. A költségesen előállított étel hulladékká válik, miközben a fogyasztó, a kisgyermek aznap éhes marad.
Következő cikkünkben Zoltai Annával, a Vendéglátás és Étkeztetés Felügyeleti osztály vezetőjével készült interjút mutatjuk be. Az interjúban szó lesz többek között a közétkeztetést minősítő rendszer működéséről és a szakértő eddigi tapasztalatairól.