Ételtcsakokosan

10 dolog, amit a teáról tudni kell

2017. október 16.
  1. A tea a víz után a második legtöbbet fogyasztott ital a világon. A teának (Camellia sinensis) két fajtacsoportja van: a kis levelű (Camellia sinensis var. sinensis), amely bírja a hideget, s matt, sötétzöld levelei száz évig is szüretelhetők, míg a nagy levelű (Camellia sinensis var. assamica) a trópusi éghajlatot kedveli, s fényes, világoszöld levelei akár negyven évig szedhetők.sun-tea-2474281_640
  2. Több mint háromezerféle tea létezik, amelyek között alapvetően a feldolgozás módjában van különbség. A tealevél polifenol-tartalmának oxidációs állapota alapján hatféle tea különíthető el: a fehér tea nem fermentált, ezüstfehér bolyhokkal borított új rügyekből születik; a zöld tea szintén nem fermentált, amely fajtától függően zsenge levelekből, illetve – a gyengébb minőségű, más néven „puskapor”tea – érett hajtásokból készül; az Oolong teát félig fermentált, teljesen érett hajtásokból állítják elő; a fekete teának teljesen fermentált, általában egy rügyből és két levélből álló hajtás az alapja, továbbá létezik illatosított tea és préselt tea is.
  3. Világviszonylatban még mindig a fekete tea a legjelentősebb, ugyanis a teljes teafogyasztás négyötödét teszi ki. Készítése az alábbi öt lépésben történik: a levelek leszedése, fonnyasztása, hengerelése, fermentálása és szárítása. Míg a zöld tea készítésekor a tea enzimeit inaktiválják, addig a fekete teánál a fermentálás során az enzimek közreműködésével alakulnak ki a szín- és az aromakomponensek. A fermentációs helyiségben magas páratartalom mellett 25-35 °C-on zajlanak le a kémiai oxidációs folyamatok.
  4. Az egy főre jutó teafogyasztás a KSH 2013-as adatai szerint 19,1 dkg volt. Megjegyzendő, hogy ez a 2000-es évek elején 30 dkg körül mozgott. Itthon továbbra is az őszi és a téli időszakban jellemző a teavásárlás. A fekete teák elvesztették piacvezető pozíciójukat, ugyanis napjainkban a valódi gyümölcsteák a legkedveltebb teafélék, de a zöld teák és a gyógyteák iránt is nő a kereslet.
  5. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság 2015-ben közzétett, koffeinnel foglalkozó jelentése szerint a felnőtteknél egyszerre 200 mg koffein fogyasztása biztonságos, illetve a napi rendszerességgel elfogyasztott 400 mg koffeinnek nincs az egészségre nézve káros hatása. A túladagolás mennyiségét napi 600 mg felett állapították meg. Várandóság esetén viszont napi 200 mg-nál nem ajánlott több koffeint fogyasztani. Összehasonlításképpen néhány teafajta és egyéb ital koffeintartalma mg/literben kifejezve, a zárójelben fel van tüntetve a koffeintartalom egy átlagos adagra vonatkozatva is: eszpresszókávé: 1340 mg/l (60 ml: 80,4 mg) > hosszú kávé: 445 mg/l (200 ml: 89 mg) > energiaital: 320 mg/l (250 ml: 80 mg) > cappuccino: 272 mg/l (150 ml: 40,8 mg) > fekete tea: 220 mg/l (220 ml: 48,4 mg) > zöld tea: 151 mg/l (220 ml: 33,2 mg) > kóla: 108 mg/l (355 ml: 38,4 mg). A koffeinmentesített tea (25 mg/l) és a koffeinmentes kávé (21 mg/l) esetében is számolni kell némi koffeintartalommal. A gyógyteákhoz és a valódi gyümölcsteákhoz hasonlóan a dél-afrikai rooibos tea is koffeinmentes, viszont a dél-amerikai matéteában van koffein.
  6. Hazai adatok alapján a férfiak naponta átlagosan 121,7 mg, míg a nők 123,1 mg koffeint fogyasztanak. A napi koffeinfelvétel teából származó aránya felnőttek esetében (18-65 év) 29,8%, 65 és 75 éves kor között 35,2%, 75 éves kor felett 50,6%.
  7. Egy csésze tökéletes tea létrehozása szinte már művészet, azonban az alábbi instrukciók közül néhány jól jöhet egyszerű hétköznapokon is. A tea készítéséhez frissen forralt, lágy víz ajánlott, s a vízforralóban maradt vizet ne forraljuk újra! Az előzőleg forró vízzel átöblített és így felmelegített teáskannába fejenként egy teáskanálnyi teafű (2 gramm) kerül, de van, ahol egy extra adag „jár a teáskannának” is. A teafű forrázása a teafajtának megfelelő hőmérsékletű és mennyiségű vízzel a megadott ideig történik, míg tényleges főzésről csak néhány gyógyteánál van szó. A teát nem érdemes a javasoltnál hosszabb ideig áztatni, mert egyrészt a koffein viszonylag gyorsan kioldódik, másrészt így nagyobb mennyiségben lesznek jelen cseranyagok és egyéb keserű ízanyagok, amelyek rontják a tea élvezeti értékét. Ráadásul a csersav megköti a koffeint, így annak a hatása késleltetett lesz. Aki erősebb teát szeretne, az a teafű mennyiségét növelje. Ideális esetben a tea hőmérséklete fogyasztáskor 60-65 °C. A teák ízesítésével kapcsolatban jó tudni, hogy a citromlé megvédi a tea polifenoljait az oxidálódástól, aki pedig tejjel inná a fekete teát, az a teát öntse a tejbe. A tej fehérjéi megkötik a csersavat, így csökkenthető a kesernyés íz. Az étvágyjavító teák nem édesítendők.
  8. A tealevél polifenol-vegyületei kitűnő antioxidánsok. A flavonolok (régebbi nevükön katechinek) a tea fanyar ízét adják, s előanyagai a fekete tea színét is meghatározó teaflavinoknak. A zöld tea színét flavonolok és flavonok adják. A fermentáció során keletkező tearubigineknek a tea testessége köszönhető. A zöld és a fekete tea fenolos vegyületeikben is különböznek. A tea a koffein (régebbi nevén tein) mellett kis mennyiségben teobromint és teofillint is tartalmaz. A teában levő aminosavak részt vesznek az aroma kialakításában, míg a teanin, amely csak a teában fordul elő, a szabad aminosavak felét teszi ki. A pigmentanyagokon túl mono- és diszacharidok, lipidek, szerves savak és aromaanyagok is találhatók a tealevélben. Ásványi anyagok közül kiemelendő a kálium- és a fluortartalom.
  9. A világ számos pontján évente megrendezett Táplálkozás és Hidratáció Hete (Nutrition & Hydration Week) az egészségügyben és a szociális ellátásban hangsúlyozza a megfelelő táplálkozás és folyadékfogyasztás fontosságát. Ennek a programnak világszerte szerves része egy teadélután, amelyre 2015-ben már hazánkban is sor került.
  10. A tea lehet jeges, szívószállal vagy gőzölgő teáscsészében, liofilizált vagy prémiumkategóriás, de biztos, hogy hosszú utat tett meg, míg elért hozzánk. Egykor tiltották, csempészték és a mai napig hamisítják ezt az élvezeti cikket, amely nemzeti kultúrák része a japán teaceremóniákon át a krikett mérkőzések hivatalos teaszünetéig.

Forrás: MDOSZ Új Diéta 2015/5

Kapcsolódó tartalmak


Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Biztonság – forró napokon is

Itt a nyár, a forróság, olvadozunk, mint a vaj. Ilyenkor még nagyobb odafigyelést igényel egy kerti parti menüjének megtervezése, előkészítése. Milyen ételekkel és hogyan készüljünk a forró napokra, hogy ne egy gyomorrontás vessen véget a nyaralásnak?
Tovább olvasom

Related posts

Támpont a tudatossághoz – interjú dr. Bognár Lajos országos főállatorvossal

eteltcsakokosan

Miskolci csapat nyerte az V. Országos KözÉtkeztetői Szakácsversenyt

eteltcsakokosan

Piros tojást, hímes tojást biztonságosan

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató