Ételtcsakokosan

„Nyers, lekvár vagy szörpike, fogyassz sokat belőle!”

2018. június 19.

A málnabokor a legtöbb magyar kertben megtalálható félcserje. Édes íze, kiváló zamata mellett segít az egészségünk megőrzésében.

málnabokor
A málna (Rubus ideaus) a rózsafélék családjába, ezen belül a szeder nemzetségbe tartozó félcserje. Kiváló íze mellett rengeteg jótékony hatással is büszkélkedik. Jelentős C-vitamin, A-provitamin, B1- és B2-vitamin, antioxidáns és flavonoid tartalma van, mindemellett gazdag növényi rostokban, pektinben, gyümölcssavakban és cserzőanyagokban egyaránt. Nyomelemek és ásványok közül magas kalcium, kálium, vas és magnézium tartalommal rendelkezik.
Ha szeretnénk a kertünkbe málnabokrot ültetni, érdemes tavasszal vagy ősszel belekezdeni. Amint megvásároltuk a növényt, hazaérve egyből ültessük el, lehetőleg a kertünk napos, félárnyékos oldalába. A nagyobb siker érdekében a kiásott gödörbe kevés komposztot és érlelt marhatrágyát is adagolhatunk. A málna jó vízelvezető képességű, laza, enyhén savanyú talajokat kedveli.
Szüretkor csak a teljesen érett szemeket szedjük le, mert álltában nem érnek meg. Az érett málnaszemet arról ismerjük fel, hogy könnyen elválik a vacoktól. A málnát tárolás előtt nem szabad megmosnunk, mivel ezzel nagymértékben elősegítenénk a romlását. Hűtőszekrényben két-három napon át lehet tárolni. Mivel rendkívül romlandó gyümölcsről van szó, érdemes néha ránéznünk és kiválogatnunk az időközben megpenészedett szemeket a többi közül. A málna, kedvező tulajdonságainak köszönhetően kiválóan alkalmas mélyhűtésre, mivel ízét és zamatát képes megőrizni.
málnavásár
A málnát fogyaszthatjuk nyersen, de szörpnek, lekvárnak, dzsemnek eltéve, pálinkát, bort, likőrt készítve belőle is kiváló élelmiszer. Lefagyasztva hosszabb ideig is eltartható, így a téli hónapokban is élvezhetjük az ízét. A málna nagy különlegessége, hogy kész süteményben is megtartja aromáját. A szemtermésén kívül a levelét és a fiatal hajtásait is felhasználják salátaként, esetleg szárított formában gyógytea alapanyagaként. A málnafogyasztás karbantartja a vércukorszintet, segít a menstruációs zavarokon és csökkenti a magas vérnyomást. A teája ér- és pórusösszehúzó, enyhén antibakteriális hatású, továbbá cukorbajra és húgyúti betegségekre, lázcsillapításra is alkalmas.
Felhasználástól függetlenül, mindig friss, ép, nyomódástól, kórokozóktól és azok kártételétől, idegen anyagoktól és szagoktól mentes terméseket válogassunk. Hazaúton ügyeljünk, hogy a kosarunk legtetején szállítsuk, majd hazaérve egyből tegyük hűtőbe a friss árut.

Kapcsolódó tartalmak


Allergén az ételekben…

Hogyan kerülnek az ételbe? Milyen módszerekkel lehet kimutatni a jelenlétüket? Mely rendeletekkel szabályozzák a felhasználásukat?  
Tovább olvasom

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal…?

Vajon mi történhet azokkal a műanyag csomagolóanyagokkal, amelyeket a szállítás, illetve a tárolás során különböző hatások (UV-fény, mikrohullám, magas hőmérséklet) érnek? Kioldódhatnak belőlük az élelmiszerekbe olyan anyagok, amelyek ártalmasak az egészségre?
Tovább olvasom

Related posts

10 dolog… Amit a kölesről tudni kell

eteltcsakokosan

16 tipp a biztonságos tojásokért

eteltcsakokosan

Így vásárolj karácsonyra!

eteltcsakokosan

Adatkezelési tájékoztatónkban megismerheti, hogyan gondoskodunk személyes adatai védelméről. Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogad Tovább

Adatkezelési tájékoztató